Hvordan ændrer sprog på din hjerne? 🧠

Hjerne og Sprog: Hvordan ændrer sprog på din hjerne?

Denne blog er lavet af vores tidligere LTL-medarbejder Jan. Jan boede i Kina i over fem år, mens han arbejdede hos LTL og blev fremragende til at tale kinesisk. Da han både taler norsk og engelsk, diskuterer han, hvordan det at lære sprog kan ændre på din hjerne på måder, du aldrig havde forestillet sig.

Så hvordan ændrer sprog på din hjerne?

Homestay in China
Hvordan ændrer sprog på din hjerne?

Jeg er sikker på, at de fleste af jer har hørt før, hvor godt det at lære et andetsprog (…eller tredje eller fjerde) – kan være for din hjerne:

  • Lavere risiko for at udvikle demens og Alzheimer’s
  • Forbedret kreativitet
  • Forbedret kognitive evner

Disse er blandt de mange fordele, du måske har hørt om før. Der er helt bestemt mange myter og fordomme på alle områder, og neurovidenskab er ingen undtagelse, ligegyldigt om det handler om at lære et andetsprog eller noget andet. 

For det første, for lige at få det på det rene, er jeg hverken neuropsykolog eller sprogforsker. Men jeg har en forkærlighed for at lære sprog og udfordre myterne. 

3 grunde til at du bør udfordre dig selv og starte med at lære Kinesisk 💪 Thumbnail

3 grunde til at du bør udfordre dig selv og starte med at lære Kinesisk 💪

Hvorfor begyndte jeg at studere Kinesisk? 3. december 2019 tog jeg en beslutning, som endte med at ændre mit liv. Jeg besluttede mig for, at 2020 ville blive et år, hvor jeg virkelig skulle udfordre mig selv ved at lære…

Denne artikel bliver skrevet fra en lægmands vinkel og vil gennemgå nogle af de videnskabelige studier, som er lavet om sprogstudier, tosprogethed, hvordan det kan påvirke menneskehjernen, og hvordan hjernen selv påvirker sproglæringsprocessen. 

Kan du lære en gammel hund nye tricks?

Lad os begynde med den måske mest sejlivede myte om at lære sprog: Du kan være for gammel til at lære nye sprog på et vist flydende niveau. 

Relaterede spørgsmål kan være:

  • Hvilken alder er den bedste til at lære nye sprog?
  • Hvornår er grænsen for, hvor gammel man kan være for effektivt at lære sprog?
  • Kan du blive virkelig flydende i et nyt sprog, hvis du begynder at lære det som voksen?
7 Nemme måder at få mere kinesisk ind i dagligdagen i 2020 🤫 Thumbnail

7 Nemme måder at få mere kinesisk ind i dagligdagen i 2020 🤫

Du studerer kinesisk og vil gerne have mere kinesisk ind i dagligdagen – men hvordan gør man det? Jeg sat mig ned og fundet frem til 7 nemme måder at lære kinesisk i dagligdagen efter en 3 måneders sprogrejse, hvor…

Chinese class in Beijing
Det er aldrig for sent at lære et sprog.

Se venligst den meget passende “En afgørende tid til at lære et andetsprog: Bevis fra 2/3 af millioner af engelsktalende” [1] udgivet i august 2018-udgaven af Cognition.

Denne artikel er ekstremt interessant, da det er blevet bredt dækket i de konventionelle medier, som har misforstået det meste af indholdet i denne artikel. For eksempel skrev The Guardian at : “Becoming fluent in another language as an adult might be impossible”.

Hvad denne undersøgelse fandt ud af var, at det faktisk kun bliver en smule sværere at lære et nyt sprog som voksen, men at det ikke er i nærheden at være så umuligt som visse medier påstår.

Forskere har faktisk offentliggjort det datasæt, de brugte til at lave deres forskning!

Ud fra dataene kan vi se, at hvis du begynder at lære et nyt sprog tidligere, bliver du bedre til det, end hvis du begynder at lære det senere. 

Men der var mange af forskningsdeltagerne, som begyndte at lære engelsk, efter at de havde passeret de 20 år, som endda blev bedre end de indfødte engelsktalende.

Hør bare om Martins oplevelse med at lære kinesisk!

Det er ikke umuligt at blive flydende i et sprog, hvis du begynder sent, men jo tidligere du begynder, desto lettere bliver det. Er der nogen aldersgrænse, hvor det sker?

I samme undersøgelse er den alder, hvor det at lære sprog bliver sværere, angivet til at være 17-18 år. Men, er det fordi der er en medfødt begrænsning af menneskehjernen, eller er det måske kulturelt? For at citere forskerne direkte:

Enjoying Chinese Class?!
Elsker du kinesiskundervisning?!

“Det er for eksempel muligt, at den kritiske periode er et biprodukt af kulturen: Den alder, vi fandt frem til (17-18 år gammel), falder sammen med et antal sociale ændringer, som hver især kan formindske ens evne, mulighed for eller vilje til at lære et nyt sprog. I mange kulturer markerer denne alder overgangen til arbejdslivet eller professionel uddannelse, hvilket måske formindsker mulighederne for at lære.”

Grunden til udfordringerne med at lære sprog, jo ældre en studerende er, kan simpelthen skyldes, at der er mindre tid og mindre motivation til at lære, da du træder ind på arbejdsmarkedet og påtager dig andre ansvar end blot at lære i skolen.

https://www.instagram.com/p/B_xFAPGFOxv/
De studerende har forskellige aldre!

Den gamle etablerede sandhed var, at jo ældre hjernen blev desto mindre fleksibel og mindre blev den i stand til at tage imod og holde fast på den viden, den får. 

Men forskning fra Penn State University kom frem til, at hjernen faktisk tager imod og holder fast på nyt ordforråd (testen blev faktisk udført ved at udsætte folk, som ikke taler kinesisk for kinesiske tegn), når folk var ret gamle, meget bedre, end man før havde troet. 

De sammenlignede også det at lære et nyt sprog til at holde hjernen i form, gøre den stærkere og hurtigere, ligesom du ville træne dine muskler.

Hvordan påvirker sprogindlæring din hjerne?

Der var allerede en ret stor hentydning til, hvilken effekt det kan have på din hjerne at lære sprog i studiet fra Penn State. Men der er andre undersøgelser, som er værd at tjekke ud. 

Dr. Thomas Bak på Edinborough Universitetet er en af verdens ledende eksperter inden for flersprogethed.

En af de mest citerede forskere inden for tosprogethed er Dr. Thomas Bak. I en af hans seneste afhandlinger blev 847 deltagere testet, da de var 11 år i 1947 og testet igen i 2010, da deltagerne var først i 70erne. Når man korrigerer for køn, socialøkonomisk status, immigrationsstatus og intelligens, og tosprogethed syntes at stoppe aldersrelaterede forfald af hjernen. 

Mere interessant viste det, at intelligente mennesker fik mest ud af at lære et nyt sprog tidligt, mens mindre intelligente mennesker fik mest ud af at lære et andetsprog senere i livet. 

Et andet interessant studie, denne gang fra St Mary’s Universitet i Halifax, Canada [4] viser, at det at læse bogstaver og tegn aktiverer de samme områder i hjernen. 

https://www.instagram.com/p/B_E9c-HoblF/
Når du har lært sproget til perfektion, så kan du jo prøve en af vores udfordringer!

Men at læse kinesiske tegn aktiverer også yderligere områder af hjernen, som vi ikke bruger, når vi læser bogstaver eller endda japanske tegn!

Et svensk studie [5] så på, hvad der sker med hjernen, når vi lærer sprog, sammenlignet med studier af andre intellektuelt krævende emner. Elever i russisk, arabisk og dari, som gennemgik et intensivt kursus fra ingen kundskaber til flydende på 13 måneder blev sammenlignet med medicin- og kognitive videnskabsstuderende.

Men særlige områder af hjernen på sprogelever voksede, forblev ikke-sprogstuderendes hjerner det samme. Forskerne var også overrasket over at finde ud af, at forskellige områder af hjernen voksede afhængigt af, hvor godt eleverne klarede sig. 

Bør du studere simplificerede eller traditionelle kinesiske tegn? 🤔 Thumbnail

Bør du studere simplificerede eller traditionelle kinesiske tegn? 🤔

Simplificeret kinesisk eller traditionelt kinesisk – hvad giver mest mening at lære? Overvejer du at studere kinesisk? Så har du nok også fundet ud af, at kinesiske tegn er en væsentlig del af at lære kinesisk – og der er…

Få dem mens de er unge!

All Smiles for LTL
Kun smil til LTL-undervisningen!

Den voksne og ældre befolkning synes at være dækkede, men hvad med effekten på børn, som lærer et andetsprog?

En af myterne er, at når man lærer småbørn to sprog på samme tid, vil det forhindre deres sproglige udvikling. Et studie fra 1993 fandt, at sådan forsinkelser måske sker, men de er kun midlertidige [5].

Herudover kan små børn få glæde af tosprogethed fra så tidlig en alder som syv måneder [7].

Ældre børn kan nyde godt af øget kognitiv kapacitet, hurtigere reaktionstider, bedre evne til at fokusere, bedre evne til at multitaske og øget kreativitet allerede fra femårsalderen [8]. 

Det er klart, at det at lære nye sprog fra en tidlig alder, synes at have kæmpe fordele for barnet på lang sigt. 

Da Mexico Kom Til Kina i 2019 på studietur 🌏 Thumbnail

Da Mexico Kom Til Kina i 2019 på studietur 🌏

Studietur til Kina: Da Mexico kom til Kina I sommeren 2019 havde vi fornøjelsen af at være værter for studietur til Kina for en gruppe af friske og ivrige mexicanske studerende og deres undervisere på vores festteltsskole i hjertet af …

Den virkelige værdi ved at lære sprog

Som det ses fra den litteratur, vi har dækket her, har det at lære et sekundært sprog eller være flersproget en masse positive indvirkninger på menneskehjernen. Det hjælper børns udvikling, og det kan hjælpe med at holde din hjerne stærk og fleksibel, når du bliver gammel. 

Interessant nok virker det også som om det at lære nye sprog langt ind i voksenlivet har mange af de samme positive konsekvenser. 

Og husk, det er aldrig for sent at begynde at lære et nyt sprog, og lige meget hvor gammel du er, kan du stadig blive flydende med den rette indsats.

How Does Language Change Your Brain
Den sande værdi i at lære et sprog ligger i de menneskelige relationer, som det gør os i stand til at dyrke, og den oplevelse, det giver os mulighed for at udleve. Billede fra Chengde.

Men det er vigtigt at huske på den virkelige værdi ved at lære et andet sprog og blive tosproget. Sprog er hele essensen i al kommunikation.

Når du kan tale adskillige sprog, får du adgang til et væld af muligheder og oplevelser, du ikke normalt ville få.

Det behøver slet ikke koste noget at lære kinesisk!

Det er vigtigt at tale om stærke hjerner, kognitive evner og formindsket risiko for demens.

Men glem ikke at et nyt sprog vil gøre dig i stand til at kommunikere og opbygge relationer til mennesker, du ikke ellers ville have fået mulighed for at tale med eller endda møde. 

At lære et nyt sprog bør ikke blot handle om at forbedre din hjerne, men også om at forbedre forståelsen af folk, kulturer, lande og fællesskaber. Og i det ligger den sande værdi i at tilegne sig et nyt sprog!  

Så hvorfor ikke gå i gang med at lære det basale nu?

Kan man blive for gammel til at lære et sprog?

Lad os begynde med den måske mest sejlivede myte om at lære sprog: Du kan være for gammel til at lære nye sprog på et vist flydende niveau.  Men det er ikke umuligt at blive flydende i et sprog, hvis du begynder sent, men jo tidligere du begynder, desto lettere bliver det

Ved hvilken alder bliver det svært at lære et sprog?

I samme undersøgelse er den alder, hvor det at lære sprog bliver sværere, angivet til at være 17-18 år. Men, er det fordi der er en medfødt begrænsning af menneskehjernen, eller er det måske kulturelt?

Hvorfor bliver det sværere at lære et nyt sprog, når man bliver ældre?

Grunden til udfordringerne med at lære sprog, jo ældre en studerende er, kan simpelthen skyldes, at der er mindre tid og mindre motivation til at lære, da du træder ind på arbejdsmarkedet og påtager dig andre ansvar end blot at lære i skolen.

Hvorfor skal man lære et nyt sprog?

Det er vigtigt at tale om stærke hjerner, kognitive evner og formindsket risiko for demens. Men glem ikke at et nyt sprog vil gøre dig i stand til at kommunikere og opbygge relationer til mennesker, du ikke ellers ville have fået mulighed for at tale med eller endda møde.  At lære et nyt sprog bør ikke blot handle om at forbedre din hjerne, men også om at forbedre forståelsen af folk, kulturer, lande og fællesskaber. Og i det ligger den sande værdi i at tilegne sig et nyt sprog!  

Kan spædbørn lære to sprog?

En af myterne er, at når man lærer småbørn to sprog på samme tid, vil det forhindre deres sproglige udvikling. Et studie fra 1993 fandt, at sådan forsinkelser måske sker, men de er kun midlertidige [5].
Herudover kan små børn få glæde af tosprogethed fra så tidlig en alder som syv måneder [7].

Vil du høre mere fra LTL?

Hvis du gerne vil høre mere fra LTL Kinesisk Sprogskole, så tilmeld dig vores mailliste.

Vi giver masser af god information om at lære kinesisk, nyttige apps til at lære sproget og fortæller om alt det, der foregår på vores LTL-skoler! Tilmeld dig nedenfor og bliv en del af vores stadigt voksende fællesskab!

.

Glem ikke at tjekke disse henvisninger ud:

[1] Hartshorne, Joshua K., Joshua B. Tenenbaum, og Steven Pinker. “A critical period for second language acquisition: evidence from 2/3 million English speakers.” Cognition 177 (2018): 263-277.

[2] Li, Ping, Jennifer Legault, og Kaitlyn A. Litcofsky. “Neuroplasticity as a function of second language learning: anatomical changes in the human brain.” Cortex 58 (2014): 301-324.

[3] Bak, Thomas H., Jack J. Nissan, Michael M. Allerhand, og Ian J. Deary. “Does bilingualism influence cognitive aging?.” Annals of neurology 75, no. 6 (2014): 959-963.

[4] Conrad NJ (2016) Does the Brain Read Chinese or Spanish the Same Way It Reads English? Front. Young Minds 4:26. doi:10.3389/frym.2016.00026

[5] Mårtensson, Johan, Johan Eriksson, Nils Christian Bodammer, Magnus Lindgren, Mikael Johansson, Lars Nyberg, og Martin Lövdén. “Growth of language-related brain areas after foreign language learning.” NeuroImage 63, no. 1 (2012): 240-244.

[6]Pearson, Barbara Zurer, Sylvia C. Fernández, og D. Kimbrough Oller. “Lexical development in bilingual infants and toddlers: Comparison to monolingual norms.” Language learning 43, no. 1 (1993): 93-120.

[7] Marian, Viorica, og Anthony Shook. “The cognitive benefits of being bilingual.” In Cerebrum: the Dana forum on brain science, vol. 2012. Dana Foundation, 2012.

[8] Morales, Julia, Alejandra Calvo, og Ellen Bialystok. “Working memory development in monolingual and bilingual children.” Journal of experimental child psychology 114, no. 2 (2013): 187-202. 

Skriv et svar

You will get a reply from us
Your email address will not be published. Name and Email are required.

Stil os et spørgsmål!
  • LTL Avatar Manuel Saldaña Quintans
    Manuel Saldaña Quintans , Student Advisor

    Velkommen til LTL Mandarin School!

    Hvordan kan jeg hjælpe dig?